|
 |
Erna Hooghiemstra |
Lector Sociale Innovatie |
|
Laatst vroeg iemand: wat is nu de meerwaarde van de Werkplaatsen Sociaal Domein? We hebben als antwoord even snel geïnventariseerd hoeveel partners er eigenlijk zijn betrokken bij de 16 werkplaatsen. Een grove schatting was: 179 gemeenten, 839 praktijkpartners. En dan natuurlijk de 18 hogescholen met meerdere opleidingen. En last but not least al die bewoners die meedoen en professionals met wie we kennis delen. We waren er even stil van... Maar belangrijker is wat we doen: de Werkplaatsen slaan de brug tussen de dagelijkse ervaringen van mensen en de verschillende praktijkpartners die daarmee aan de slag kunnen. Gecombineerd met onderzoek komen we tot verbeteringen die er toe doen. En daar doen we het voor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe kunnen we generatiearmoede doorbreken en jongeren uit financieel minder draagkrachtige gezinnen helpen meer financieel weerbaar te worden? Het kennismagazine ‘Van zakgeld naar zelfstandigheid’, een initiatief van de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen en onderzoeksbureau Gelijkschap, presenteert de resultaten van een verkennend onderzoek naar de financiële weerbaarheid van jongeren van 12-plus. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Communities dragen bij aan maatschappelijk geluk. Daarom is er behoefte aan méér sterke gemeenschappen, voorbij de fase van pilots. Hoe krijgen opleiders, beleidsmakers, ontwikkelaars en community builders dat samen voor elkaar? Dat was de centrale vraag tijdens de bijeenkomst van de Werkplaatsen Sociaal Domein op donderdag 16 januari. |
|
|
|
|
|
‘Eenzaamheid onder jongeren is een wicked problem, het vraagt een andere benadering om tot oplossingen te komen.’ Jolanda Tuinstra, lector Sociale Kwaliteit aan NHL Stenden Hogeschool zet een van hun projecten in de etalage: het Atelier Sociaal Domein in Leeuwarden. Studenten uit verschillende studierichtingen werken hier aan eenzaamheid onder jongeren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Partnerrelatiebegeleiding in het sociaal werk is niet vanzelfsprekend. Veel sociaal werkers hebben geen specifieke opleiding in deze methodiek. Dit blijkt uit recent onderzoek van Marieke van den Heuvel en Wim Dekker. Scholing op dit terrein en een duidelijk mandaat zijn dan ook gewenst. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Van cyberpesten en het telefoonverbod op scholen tot de eerste resultaten van startklassen in Enschede: onderzoeken van de Netwerkcirkel Jeugd & Onderwijs van de Werkplaats Sociaal Domein Twente brengen kansen en knelpunten in kaart. Andere netwerkcirkels zetten een stap naar een aanpak om geldzorgen te signaleren op de werkvloer en een sterke sociale basis. |
|
|
|
|
|
In Noord-Nederland leven veel gezinnen in armoede. Veel educatieve professionals zoals leraren en sportcoaches krijgen te maken met kinderen uit deze gezinnen. Hoe leidt de Hanze professionals op die het probleem armoede signaleren? En hoe ga je hiermee om? Lector Annelies Kassenberg en Pabo-docent Petra Dekker vertellen er meer over. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘Jongerenwerk en de kracht van ervaringskennis’ is het thema van de nieuwste podcast in de podcastreeks van Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant Fontys. Docentonderzoeker, Stef Dingemans praat met Katie Jayne Eppenhof, jongerenwerker bij R-newt én sociaal werker van het jaar 2024, Jelle, ervaringsdeskundige en Tim Offrein, student Social Work. Een prachtig gesprek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat vind je van deze nieuwsbrief? |
|
|
|
|
|
|
|