Nieuws Verbeteren van de Toegang |
|
|
|
|
Hilde van Xanten |
Projectleider bij Movisie |
|
Begin oktober mocht ik deelnemen aan het tweede webinar in de serie van drie over Ruimte voor de basishouding. Uit onderzoek is bekend dat de kwaliteit van de samenwerking tussen inwoner en professional voor een groot deel het resultaat van de hulp bepaalt. Maar soms is verbinden een uitdaging. Zeker als er sprake is van hiërarchie in die relatie of bij stress of onveiligheid in het huishouden. Verbinden wordt dan moeilijker. Zoals bij mensen die wel aangeduid worden als zorgmijders. ‘Zij mijden niet zozeer het contact, maar wel de zorg’, vertelt ambulant trajectondersteuner Bert Santema. Hij heeft een aantal rake uitspraken, bijvoorbeeld dat inwoners zeggen: ‘Ik wil geen hulp, maar gewoon iemand die mij helpt’. Met zijn uitspraak ‘De ruimte tussen dat wat moet en dat wat niet mag, is dat wat wel kan’ wil hij aangeven dat je als professional luistert naar wat de inwoner wil en dat je daar als professional mee aan de slag gaat. De ervaringsdeskundige die sprak benadrukte hoe belangrijk het is dat er naar jou als inwoner, en in haar geval ook als kind, wordt geluisterd. En wat de consequenties kunnen zijn als dat niet gebeurt. Zij benadrukte dat er echt tijd en ruimte moet zijn om vertrouwen op te bouwen. Want pas dan kun je als inwoner zelf ‘in regie’ komen. Sluit jij aan bij het webinar op 12 november waarbij het gaat over dilemma’s rond de basishouding en wat professionals daarbij nodig hebben? |
|
|
|
|
|
|
|
Maak contact met anderen meer mensgericht met deze mailreeks! Elke twee weken ontvang je een korte en krachtige mail. Daarin belichten we aspecten van mensgericht zijn, zoals nieuwsgierigheid en gelijkwaardig contact. De reeks is voor iedereen die wil werken aan een mensgerichte houding: van consulent tot wethouder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In een drieluik gaan we in gesprek met experts, managers, professionals en ervaringsdeskundigen over aanwezig zijn, vertrouwen en ruimte voor professionals. Ben jij werkzaam in de toegang? Dan mag je deze webinars niet missen! Op 12 november organiseren wij het derde webinar over dilemma’s en wat professionals nodig hebben. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe ervaren inwoners de geboden hulp van hun gemeente? Gemeenten moeten dit met het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek (CEO) onderzoeken. Aanvankelijk zagen veel gemeenten deze CEO vooral als een verplichting, maar ondertussen levert het waardevolle inzichten op. Movisie presenteert een nieuwe handreiking met actuele kennis en ervaringen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sociaal professionals hebben contact met mensen die om hulp vragen, maar ook met mensen die niet begeleid willen worden. In deze werkrelaties spelen vaak gevoelens bij professionals én cliënten die niet altijd op tafel komen en tot spanning kunnen leiden. Hoe kun je hiermee omgaan ter versterking van de relatie? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vinden jullie als sociaal (wijk)team dat er naast het bieden van individueel maatwerk ook aandacht moet zijn voor een passend collectief aanbod? Sluit dan op 12 november aan bij het webinar en laat ons daarna weten of je ook mee wilt doen in het leernetwerk collectief werken dat start in 2025. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|