Nieuws Verbeteren van de Toegang |
|
|
|
|
Karin Sok |
Projectleider bij Movisie |
|
Op 11 december waren we met meer dan 200 mensen bij elkaar! Meer dan 200 mensen die de noodzaak voelen om de toegang te verbeteren. Dat voelde best bijzonder. Het programma sprak ons aan op het perspectief van inwoners en de kracht van de uitvoering en hoe we die kunnen versterken. Het theater en rollenspellen confronteerden ons met hoe de toegang uitpakt voor mensen in het dagelijks leven. We werden geïnspireerd met nieuwe werkwijzen om het meer samen te doen, met inwoners, ervaringsdeskundigen en met partners. En we lieten met vliegtuigjes onze acties en inzichten van die dag landen. Die inzichten vind je hier. Verder delen we de presentaties van de workshops, informatie over de theatervoorstelling Kan ik iets voor je doen, onze nieuwste artikelen en een vooruitblik. En doe je ook mee met de mensgerichte maandagmails? Je kunt je nog steeds aanmelden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
‘Hier gaat het om!’ denk ik, als ik op een suffe maandagochtend vanuit de bus de Mensgerichte Maandag Mail lees. Voorzichtig verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Het zijn juist de kleine dingen die het verschil maken, het hoeft niet altijd zo ingewikkeld te zijn. Zoals dat een groet zoveel kracht heeft. Als ik uitstap draai ik me nog even om naar de andere passagiers en roep: ‘Fijne dag nog!’ Het is niet makkelijk om dingen zoals responsieve aanpak, menselijke maat en regie bij de inwoner direct écht goed neer te zetten. Maar als we de kern klein en toepasbaar maken, dan is een zetje in de juiste richting soms het enige dat je nodig hebt. Meld je daarom aan voor onze gratis e-mailreeks! |
|
|
|
|
|
Procesregie en doorbraakroute, hoe toch tot oplossingen te komen |
|
Inwoners met meervoudige hulpvragen hebben vaak te maken met verschillende professionals en verschillende plannen van aanpak. Soms loopt casuïstiek vast vanwege de complexiteit, verschillende meningen of botsende wet- of regelgeving. Hoe dan verder? We wisselden uit over wat je in jouw gemeente kunt doen om te zorgen voor een heldere route die voorkomt dat inwoners grotere problemen krijgen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tussen toegangsmedewerkers en cliëntondersteuners is soms spanning. Door elkaar beter te leren kennen wordt duidelijk dat ze uiteindelijk allebei hetzelfde doel hebben: de inwoner zo goed mogelijk op weg helpen. In de gemeente Waalwijk wordt de cliëntondersteuner als een volwaardig partner gezien door het toegangsteam en beleidsadviseurs. Hoe organiseer je dat? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als we echt uitgaan van de vraag van de inwoner, wat levert dit dan op? De inwoners niet laten reizen langs alle loketten, maar onze inwoners centraal stellen. In de gemeente Oss doen ze het nu echt anders. Vijftien partijen werken samen in één werkwijze waarin de wijkinwoner echt centraal staat: de Samenwerkwijze. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat maakt dat je wel of geen verbinding ervaart in het contact met een professional als je een hulpvraag hebt? Je voelt het wel maar het is soms moeilijk te pakken waardoor je je wel of niet begrepen voelt. In deze workshop hebben we dit echt ervaren en samen ontdekt hoe we nog beter in verbinding met een ander kunnen staan. Je mocht je professionele jas even thuislaten in deze workshop. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In Oosterhout werken beleid en uitvoering in korte sprints aan verbeteringen op vier opgaven: de basishouding van medewerkers, een toegankelijke inrichting, de verbinding met het voorliggend veld en de bereikbaarheid. Dit doen zij ook samen met inwoners en ervaringsdeskundigen. In deze workshop namen we de deelnemers mee in het verbeterproces van Oosterhout. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aan de hand van een praktijkcasus namen Johanna en Koos je mee in de integrale samenwerking, die zij in Houten hebben vormgegeven in het project Op Koers. Inwoners die op meerdere levensgebieden urgente problemen ervaren en daarin niet verder komen, worden integraal begeleid. Bovendien biedt deze vorm van samenwerking voor inwoners een duidelijke toegang: er is één plek waar ze met hun vragen terecht kunnen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat is integraal werken en hoe werk je eraan? De gemeente Apeldoorn biedt een inkijkje in keuzes en vraagstukken bij de inrichting van een integrale toegang. Met de veranderbeweging 'IDEAAL' richt Apeldoorn zich op het verbeteren van de ondersteuning voor inwoners, zonder belemmeringen door schotten tussen wetten, budgetten of organisaties. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Activiteiten VNG en Movisie Toegang 2024 |
|
Movisie organiseert lerende praktijken, leernetwerken en landelijke bijeenkomsten voor het verbeteren van de toegang. Wil je ook samen aan de slag met de werkzame elementen, toepassen wat werkt voor inwoners, professionals en organisatie? Mail toegang@movisie.nl en we nemen contact met je op. Activiteiten VNG Programma Toegang:
- Ambtelijke werkgroep Toegang
- Meedenksessies Richtinggevend Kader en Verkenningsinstrument Toegang.
- Lees hier verder over het Project Toegang.
|
|
|
|
|
|
|
|
|