Nieuws Verbeteren van de Toegang |
|
|
|
|
Karin Sok |
Projectleider bij Movisie |
|
De toegang andersom, de titel van ons congres op 11 december 2023, betekent voor mij dat je andersom werkt en denkt. Niet vanuit je eigen ideeën, het beleid of wat het systeem voorschrijft, maar vanuit het verhaal van de inwoner, het probleem en de oplossingen waar deze mee komt. De toegangsmedewerker en de inwoner voelen de ruimte om samen te zoeken naar een oplossing. Maar door alle lijstjes, regels en tijdsdruk is dat in de verdrukking gekomen. En misschien zijn we het daardoor soms ook wel verleerd. Verleerd om dichtbij mensen te staan, oprecht nieuwsgierig te zijn, je bewust te zijn van hoe de ander zich gehoord en begrepen voelt. Daarom lanceren we 11 december ook de Mensgerichte Maandag Mails: een mailreeks voor professionals om even een momentje stil te staan bij kleine, maar essentiële elementen uit hun werk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
‘Hier gaat het om!’ denk ik, als ik op een suffe maandagochtend vanuit de bus de Mensgerichte Maandag Mail lees. Voorzichtig verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Het zijn juist de kleine dingen die het verschil maken, het hoeft niet altijd zo ingewikkeld te zijn. Zoals dat een groet zoveel kracht heeft. Als ik uitstap draai ik me nog even om naar de andere passagiers en roep: ‘Fijne dag nog!’ Het is niet makkelijk om dingen zoals responsieve aanpak, menselijke maat en regie bij de inwoner direct écht goed neer te zetten. Maar met een klein zetje in de juiste richting maken we de kern klein en toepasbaar. Meld je daarom aan voor onze gratis e-mailreeks! |
|
|
|
|
|
|
Uitgaan van de inwoner en buiten de lijntjes kleuren voor een goed resultaat: waarom lukt dat niet altijd? Op onze landelijke bijeenkomst delen we ervaringen en inzichten over de shift van wij-zij naar wij-samen. Met het inwonersperspectief als basis maak je de vertaalslag naar jouw eigen praktijk: wat kun jij morgen daadwerkelijk anders doen, voor een betere toegang? De aanmeldingen voor deze bijeenkomst gaan hard. We nodigen speciaal ook inwoners met ervaring met de toegang uit om deel te nemen. Stuur deze uitnodiging dan ook vooral door. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De inzet van ervaringsdeskundigheid in de toegang is in opkomst. Movisie volgt en begeleidt verschillende lokale trajecten waar een beloftevolle beweging te zien is. In deel 1 van deze serie spreken we met twee ervaringsdeskundigen over een mindmap die in beeld brengt wat een goed functionerende toegang kan betekenen voor inwoners. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een groeiend aantal gemeenten wil graag inzicht krijgen in ervaringen van inwoners met de geboden hulp en steun, met als doel hiervan te leren en verbeteringen door te voeren. Het cliëntervaringsonderzoek (CEO) biedt kansen om rijkere informatie op te halen. Maar hoe haal je hier meer uit? Deelnemers uit het hele land deden inspiratie op tijdens de proeverij Waardevol ervaringsonderzoek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|