Nieuws Verbetertraject Toegang |
|
|
|
|
Annelies Kooiman |
Projectleider bij Movisie |
|
Laatst vroeg iemand mij: ‘Als er een toegang is, is er dan ook een uitgang’? Uitgang vat ik op als een ‘perspectief’, zicht op meer kwaliteit van leven. Daar maken wij ons sterk voor in het project Toegang, met een groeiend aantal mensen. Opvallend is de aandacht voor het 'hoe'. Het lijkt simpel: je gaat met de inwoner in gesprek en bepaalt waar zij/hij door ondersteund kan worden. Maar wat is het een uitdaging om inwoners écht verder te helpen en het juiste pad aan te geven. Wie voert dat gesprek, waarover gaat dat en wie mag besluiten over maatwerk? Hoe verbind je de verschillende afdelingen binnen het gemeentehuis en werk je samen met de sociale basis? Vraagstukken waar een inwoner hopelijk geen weet van heeft. De Toegang biedt pas uitgang als de hindernissen aan de inwoner voorbij gaan. |
|
|
|
|
|
|
|
Bij het inrichten van de toegang kiezen sommige gemeenten nadrukkelijk voor het toepassen van triage. Wat is triage? Waar komt het vandaan? En welke dilemma’s kom je hierbij tegen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De toegang tot zorg en ondersteuning in het sociaal domein is een belangrijk onderwerp, zeker voor wethouders. Wat kunnen wethouders doen om de toegang tot hulp en ondersteuning te verbeteren in de gemeentelijke context? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Professionals die werkzaam zijn in de gemeentelijke toegang tot het sociaal domein hebben van doen met privacywetgeving van de sociaal domeinwetten en de AVG. Voor veel medewerkers blijft privacy een lastig onderwerp. Welke vuistregels zijn er te hanteren? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In dit document wordt verslag gedaan van gesprekken met wethouders van deelnemende gemeenten aan het Verbertraject Toegang. Gezamenlijk reiken zij (aspirant-)wethouders handelingsperspectieven om de toegang in hun gemeente duurzaam te verbeteren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|