En: De reis naar onafhankelijke cliëntondersteuning in De Wolden
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
 
Afmelden  |   Lees online
1 december, 2021
Facebook   Twitter   Instagram   Linkedin
OCO Nieuws
 
Beste lezer,
Bora Avrić
Projectleider
bij Movisie
Tijdens het OCO congres van 18 november jl. heb ik een oproep gedaan aan alle koplopergemeenten om kennis te delen, van elkaar te leren en andere gemeenten te inspireren om aan de slag te gaan met de doorontwikkeling van onafhankelijke cliëntondersteuning. Vanuit Movisie zullen wij in 2022 extra inzetten op het realiseren van de ambitie om zoveel mogelijk gemeenten in Nederland te bereiken en te inspireren rondom het thema cliëntondersteuning. Dat gaan we vooral doen door de regionale bijeenkomsten te stimuleren en kennisproducten te ontwikkelen. En door elkaar te inspireren via projectleidersbijeenkomsten, intervisies, leerbijeenkomsten en een slotcongres aan het eind van het jaar. 
 
Terugblik: landelijk OCO Congres
‘Iedereen wil niet alleen cliënt, maar ook gewoon mens zijn’
De onafhankelijke cliëntondersteuner heeft als uitgangspunt om de eigen regie van inwoners te versterken. Daarbij staat eigenaarschap voorop: de inwoner is degene die achter het stuur zit. Uitgaan van de eigen regie en keuzes van de inwoner leidt tot duurzame oplossingen. Hoe zorg je er als cliëntondersteuner voor dat inwoners optimale regie ervaren en hun eigen kracht benutten? Deze vraag stond centraal tijdens het landelijk congres cliëntondersteuning op 18 november.
Naar de terugblik
 
 
Bekendheid cliëntondersteuning
‘De Meedenkers zijn onze ambassadeurs’
In Teylingen worden de Meedenkers online gepresenteerd in een smoelenboek en ze leggen in video's uit wat ze voor de inwoner kunnen betekenen. We gaan in gesprek met coördinator Maaike van Eijk over de externe én interne communicatiestrategie van koploper Teylingen.
Lees het interview
 
 
Inzichten en aanbevelingen
De reis naar onafhankelijke cliëntondersteuning in De Wolden
In de zomer van 2018 ging in gemeente De Wolden een projectgroep aan de slag met cliëntondersteuning en sloten zij zich aan bij het Koploperproject Cliëntondersteuning. Nu - drie jaar later en in samenwerking met inwoners, de lokale welzijnsorganisatie en professionals - zijn de resultaten zichtbaar.
Naar de publicatie
 
 
Aandacht voor mantelzorgers
‘Mantelzorgers verdienen erkenning en aandacht van onafhankelijke cliëntondersteuners’
Iedereen in Nederland met een hulp- of ondersteuningsvraag kan via de eigen gemeente gebruik maken van een oco. Niet iedereen weet van het bestaan van deze functie af. Dat ook mantelzorgers gebruik kunnen maken van deze gratis onafhankelijke ondersteuning lijkt nóg minder goed bekend.
Lees het artikel
 
 
Meer nieuws
Aanmelden subsidieregeling: Specifieke Uitkering Cliëntondersteuning (SPUK)
‘Mijn onafhankelijke cliëntondersteuner begrijpt wat ik nodig heb’
Levenslange en levensbrede cliëntondersteuning in Roosendaal
‘Het is mijn droom om meedenkers voor alle Tilburgers in te zetten’
Cliëntondersteuning Oosterschelderegio: schaalvoordelen benutten
Aan- of afmelden voor deze nieuwsbrief of een wijziging doorgeven?
Dat kan hier
 
 
 
 
Movisie
info@movisie.nl  |  www.movisie.nl  |  030-7892000
Churchilllaan 11, 3527 BG, Utrecht