En: 'De kennis die we opbouwen, gaan we breed toegankelijk maken'
Nieuws Verbetertraject Toegang |
|
|
|
|
De eerste nieuwsbrief van het Verbetertraject Toegang is een feit! In deze nieuwsbrief praten we je bij over de meest recente ontwikkelingen. Ook tref je nieuwsberichten, ervaringsverhalen en andere inspiratie aan. Inmiddels is de eerste tranche gestart en zijn we volop aan het werven voor de tweede tranche. Heb je vragen of tips? Laat het ons weten! Hartelijke groet, Projectteam Verbetertraject Toegang |
|
|
|
Gemeenten kunnen zich vanaf nu aanmelden voor de 2e tranche van Verbetertraject Toegang. Hierin werken gemeenten, maatschappelijke organisaties en inwoners samen aan een merkbaar verbeterde toegang tot ondersteuning. Aanmelden kan t/m 4 december. |
|
|
|
|
|
|
|
‘We willen dat inwoners hun weg weten te vinden’ |
|
|
Rachel Bakker |
Senior projectleider sociaal domein |
|
‘De gemeente Oosterhout doet met veel enthousiasme mee aan het project, omdat we kunnen leren van andere gemeenten. Binnen de gemeente zijn we bezig de toegang te herijken. Monitoring is daarbij een belangrijk onderwerp; we willen de gehele klantreis in beeld krijgen en kijken waar verbeterslagen nodig zijn. Hoe effectief zijn de verschillende stappen? Wat we nog te vaak zien, is dat inwoners het gevoel hebben heen en weer te worden gestuurd. Dat kan beter! We willen dat inwoners hun weg weten te vinden. We zijn benieuwd naar de stappen die we samen gaan zetten in het project!’ |
|
|
|
|
|
|
|
Manon, alleenstaande moeder, woont samen met haar verstandelijke beperkte zoontje Mees van bijna 9. Voor extra ondersteuning bij Mees ging Manon op zoek naar hulp. Hoe verliep deze zoektocht? |
|
|
|
|
|
|
|
Projectleider VNG aan het woord |
|
|
Esther Sarphatie |
Projectleider VNG |
|
‘Sinds enige tijd wordt er door de VNG en Movisie hard gewerkt om samen met gemeenten en cliëntorganisaties lokale ondersteuning te realiseren voor gemeenten die de toegang sociaal domein willen verbeteren. Wat direct opviel is dat gemeenten erg betrokken en gedreven zijn! En dat de deelnemende gemeenten graag methodisch met het cliëntperspectief aan de slag willen. Een goede zaak om ervaringen van inwoners systematisch op te halen en mee te nemen in het beleid!’ |
|
|
|
|
|
|
|
Deelnemende gemeenten werken aan hun eigen verbeteropgaven en wisselen regionaal en landelijk kennis en ervaringen uit. Het resultaat van dit traject is een merkbaar verbeterde toegang tot ondersteuning. Hoe ziet het Verbetertraject Toegang eruit? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Margriet Jongerius |
Senior projectleider bij Movisie |
|
‘Mijn ambitie is dat het toegangsproces over 5 jaar over de gehele linie eenvoudig en transparant is, zodat elke inwoner weet waar hij of zij in de gemeente terecht kan. Ik hoop dat er goede informatievoorziening is over het verloop van het proces, de betrokkenen en dat het helder is waarom ondersteuning wel of niet wordt toegewezen. Daarnaast hoop ik dat gemeenten, vanuit een gedeelde visie op het sociaal domein, samenwerken met bewonersinitiatieven en algemene voorzieningen.’ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|