En: aan de slag met pgb en clientondersteuning
Terugblik landelijk congres |
|
‘Ga terug naar de bedoeling van ondersteuning’ |
|
|
Op 29 september vond het online landelijk congres cliëntondersteuning plaats. Gastsprekers gingen met elkaar in gesprek over ‘Wat we kunnen leren van cliëntondersteuners en wat er in de toekomst nodig is’. Keynote spreker Jet Bussemaker gaf aan dat het systeem eenvoudiger moet worden en dat de cliëntondersteuner de taak heeft om naast de cliënt te gaan staan en de simpele weg te vinden. Benieuwd naar de highlights van het congres? |
|
|
|
|
Sessies landelijk congres terugkijken |
|
|
|
Heb je een deel van het congres gemist? Of wil je graag één van de acht verdiepende sessies terugkijken? |
|
|
|
|
|
Sociale dienstverlening in gemeente Amersfoort |
|
In gemeente Amersfoort hebben ze een integrale werkwijze als het gaat om onafhankelijke cliëntondersteuning. Sinds 2017 werken onafhankelijke cliëntondersteuning en hulp en ondersteuning vanuit de algemene voorziening in het sociaal domein samen. Benieuwd naar hoe ze dat doen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wil jouw gemeente aan de slag met pgb en cliëntondersteuning? |
|
Er zijn signalen dat cliëntondersteuning rondom het persoonsgebonden budget (pgb) nog niet altijd van de grond komt of de kennis van cliëntondersteuners ten aanzien van het pgb niet altijd voldoende is. Herken je dit signaal als gemeente en wil je hier lokaal mee aan de slag gaan? Stuur dan een mail naar Suzanne Verbree om hierover het gesprek aan te gaan met het ministerie van VWS, VNG en Per Saldo. |
|
|
|
|
|
Complexe casuïstiek onafhankelijke cliëntondersteuning |
|
Wat zijn complexe casussen binnen cliëntondersteuning? En welke afwegingen maakt een cliëntondersteuner bij complexe casuïstiek? In deze korte leergang kun je aan de hand van twee casussen aan de slag met deze vragen. Het bevat twee videofragmenten met vragen en werkvormen ter nabespreking in de klas of in een trainingsgroep |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naar aanleiding van het rapport Blijvende Zorg van de Nationale Ombudsman wijst hij op de waardevolle rol die onafhankelijk cliëntondersteuners kunnen spelen ter verbetering van toegang. Het onderzoek wordt in Zembla toegelicht met het verhaal van Indy als voorbeeld. |
|
|
|
|
|
|
|
Aan- of afmelden voor deze nieuwsbrief of een wijziging doorgeven? |
|
|
|
|
|
|
|